Hartjes Haken


Afgelopen december heb ik maar eens woorden omgezet in daden en ben ik op beginnerscursus Haken geweest bij Jenine in haar winkel Hobbyvision in Rijssen. Haken stond al heel lang op mijn lijstje om te leren en wat is beter dan meteen een paar steken in 1 dag te leren achter elkaar in plaats van avond aan avond te zwoegen met YouTube filmpjes. En ook moest ik het linkshandig leren merkte ik al snel tijdens de cursus. Dat is op internet niet veel te vinden. Het was een gezellige en pittige dag en s'avonds kwam ik bekaf thuis.

Laatst heb ik het haken maar eens opgepakt na een drukke December en begin van het jaar. Netjes zoals ik het geleerd had op de haakcursus begonnen met de lossen, halve vasten, vasten, stokjes, etc. Eerst maar eens een lapje met rijen steken. Toen ik het gevolg weer begon te krijgen heb ik deze hartjes gehaakt. Ik heb het patroon gevonden op internet en het is eigenlijk heel simpel.


Deze hartjes worden ongeveer 3 cm groot en zijn gehaakt met haaknaald 3.5mm. Je kunt ze ook kleiner haken, maar dan wordt het wel heel erg prieteprutterig....in ieder geval wel voor de zeer geoefende haker.

Het patroon is simpel, 1 toer:
Zet 3 lossen op, Haak in de 1e opzetlosse 3 dubbelestokjes, 3 stokjes, 1 losse, 1 dubbel stokje, 1 losse, 3 stokjes, 3 dubbele stokjes, 2 lossen en 1 halve vaste om het hartje mee te sluiten.

Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om er meerdere achter elkaar te haken om een slingertje te maken. Misschien dat ik dat nog ga proberen. Maar zo voor mijn eerste echte eigen haaksel thuis...niet slecht, toch?


Winnie

1 opmerking: