Sleutelhangers door Vera


Voor Vaderdag had ik een leuk idee voorbij zien komen op Pinterest. Sleutelhangers gemaakt met Krimpie Dinkie van kinderhandjes. Dus een aantal weken voor de grote dag zijn Vera en ik aan de knutsel gegaan.

Wat heb je nodig:
- Krimpie Dinkie krimpfolie
- Verf geschikt voor plastic of glas
Ik heb gebruik gemaakt van Amsterdam Satin Deco.
- Mod Podge Gloss sealer
- kwastjes
- Sharpie
- gatentang

Eerst zijn Vera en ik afdrukjes gaan maken van haar handje op het krimpfolie. Breng de verf met een kwast aan op het handje. Niet te dikke laag maar ook niet te droog. Daarna voorzichtig op de krimpfolie duwen en gelijkmatig loshalen. 
Ga wel meteen de handen wassen want het is andere verf dan de standaard plakaat of acrylverf! 

Nadat de afdrukjes gedroogd waren heb ik ze uitgeknipt. Je kunt tussen de vingers het krimpfolie ook losknippen maar hou wat ruimte over rondom de afdruk anders worden het wel hele breekbare onderdelen. Op de niet geverfde kant heb ik met een Sharpie naam en leeftijd gezet van Vera. Voordat je de folie gaat laten krimpen moet je ook een gaatje in het plastic maken met een gatentang of perforator, want dit gaat achteraf niet dan heb je een dik plaatje hard plastic over.


Toen moest de krimpfolie in de oven.
Bij krimpfolie zit altijd een instructie hoe je het af moet bakken. In een matig hete oven voor een 2 minuutjes gaat het folie reageren. Leg je onderdelen op een bakplaat. Je ziet het dan eerst opkrullen en tijdens dit krullen krimpt de folie. Als het bijna klaar is met krimpen begint het weer de terug te vormen. Dan moet je het er direct uit halen anders gaat de verf verbranden en losbakken van je krimpfolie. Haal je krimpfolie met plaat en al uit de oven en druk je handjes meteen plat met een spatel. Het zal verder niet vast blijven zitten aan je spatel, maar als je dit niet doet krijg je een bobbelige sleutelhanger.


Daarna kun je de handjes verder afwerken. Met een kwastje smeer je de kant waar de verflaag op zit ruim in met de Mod Podge. Dit zal transparant opdrogen en ervoor zorgen dat de verf niet eraf slijt bij het gebruik van de sleutelhanger. Daarna maak je de sleutelhanger af met losse sierraad ringetjes. Of je kunt een kant-en klare sleutelhanger gebruiken. 


Een sleutelhanger is in een pakketje post naar mijn vader in Thailand gegaan en de andere sleutelhanger hebben we feestelijk ingepakt en meegenomen op vakantie. We hebben toen vaderdag gevierd in Frankrijk. 

Winnie

6 opmerkingen:

  1. Super leuk cadeau is dit geworden...
    Groetjes van Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat leuk, het bestaat nog! Dat heb ik vroeger ook met mijn moeder gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is het echt nodig om die mod podge te gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Liefst wel, want je gebruikt die om het verf vast te houden op het krimpfolie. Als je dat niet zou doen dan zou het er weer meteen af gaan bladderen en is het erg gevoelig voor beschadigingen.

      Verwijderen
  4. Ik zie dat jij Amsterdam Satin Deco hebt gebruikt, maar op internet staat dat deze verf Geschikt is voorpapier, karton, hout, gips en klei ;). Maar dat werkt dus blijkbaar ook wel goed. Niet alleen verf voor glas of plastic dus.

    BeantwoordenVerwijderen