Stokpaard voor Vera

Dit stokpaard was een project wat ik al jaaaaaaren geleden was begonnen maar nooit af kreeg. Niet zo zeer omdat het project moeilijk was, maar ik wilde gewoon veel tijd besteden aan de details. Toen Vera nog een kleine kleuter was kreeg ik het idee om een stokpaard voor haar te maken. Haken leek me het makkelijkst, want ik ben niet zo'n kei in de naaimachine.

Ik heb rondgekeken op internet naar een geschikt patroon (vond ook dat het hoofd een beetje leuk moest ogen) en kwam op het patroon van Creachick uit. Maar zij had gehaakt met wol van de zeeman en ik wilde het Fabulous wol van Yarn & Colors uitproberen. Ik heb voor de kleur Limestone gekozen, een mooie beige tint. Want ik wilde ook vrolijke manen erbij maken. 

Door mijn weinige ervaring nog in haken met andere wol dan het patroon aangeeft kwam het hoofd denk ik een stuk groter uit dan het origineel en is het een flink stokpaard geworden haha...woops! Maar de details in het patroon zijn heel leuk zoals de oortjes, de neusgaten en de bles. Ondertussen was ik zwanger van Amber toen ik het stokpaard verder afhaakte en werd Vera ook groter. Dus een groter stokpaard was ook wel toepasselijk.

Toen Amber nog een klein babietje was ben ik begonnen met het knopen van de manen. Elke keer strengen van zo'n 30cm lang knippen en die met een flinke stopnaald bovenaan erin rijgen en knopen. Af en toe een stukje...pfff...wat een werk. Mij leek het leuk geen standaard stokpaard te maken maar eentje met regenboog manen. In 2019 was ik een beetje klaar ermee. 

Wel had ik ondertussen op de Kreadoe leuk roze band en touw gevonden waar ik wel een hoofdstel van wilde maken. Het originele patroon heeft een gehaakt hoofdstel maar dat leek me echt niet leuk. Met wat metalen ringen en band zou het toch ook moeten lukken?

Dus toen we vorig voorjaar in lockdown kwamen te zitten vanwege Covid-19 ben ik daar aan begonnen. Ik heb via een paracord-webshop mooie rose messingkleurige ringen en haken gevonden. En ik ben met naald en roze draad alles aan elkaar gaan vastzetten. Het tuigje heb ik uiteindelijk ook met een aantal steken vast gezet aan het hoofd anders gaat het teveel schuiven tijdens het stokpaardje rijden. En de manen hadden nog wat aanpassingen nodig, dus dat heb ik later in het jaar nog gedaan. Nu is hij helemaal af. 

Vera heeft regelmatig al allerlei avonturen gemaakt met het paardje bij ons in de tuin maar ook naar het bos toe en op de grasvelden voor het Loo. En dan in de tuin een stalletje maken ergens en het paardje voeren. Ik heb mijn oude paardenborstels van zolder gehaald. Net echt!

En toen wilde Amber vorig jaar ook een eigen stokpaardje en ben ik het hele project weer begonnen, maar met wat aanpassingen....maar dat vertel ik wel een andere keer ;)



Winnie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten